KERAJAAN ABBASIYYAH
1.0 PENGENALAN
Kewujudan kerajaan Islam Abbasiyah bermula daripada
perebutan kekuasaan dalam khilafah Islam oleh Bani Abbas. Propaganda tentang
kerajaan Islam Abbasiyah bermula daripada pemerintahan Khilafah Umar Bin Abdul
Aziz (Bani Umayyah 717-720M). pada awalnya Pusat pentadbiran berpusat di Kota
Kuffah dan Khurasan dibawah pimpinan panglima perang yang tersohor bernama Abu
Muslim al-Khurasani.
Dalam
pertempuran kuasa, Bani Abbas mendapat kemenangan dan menguasai Syria (Syam).
Selepas itu, Kota demi kota dapat dikuasainya. Pada 752M bermulanya kerajaan
Islam Abbasiyyah berdiri dengan Khalifah pertamanya iaitu Abu Abbas al-Sayyah.
Kerajaan ini berkuasa hingga 1260M.
Dalam
sejarah kerajaan Islam Abbasiyyah, muncul dua kerajaan yang bernaung dibawah
Kerajaan Islam Abbasiyyah, iaitu Kerajaan Islam Fatimiyyah dan Ayubbiyah.
Pada
Kerajaan Islam Fatimiyah inilah berdirinya sebuah tempat pendidikan yang
terkenal, Al-Azhar sejak tahun 970M dimana sehingga kini menjadi pusat
perkembangan ilmu pengetahuan. (khusus kepada keagamaan).
Kebaikan
kerajaan Islam Abbasiyah yang berpusat di Iraq dan Ibu Kotanya Baghdad telah
membangun dan memajukan pelbagai sistem prasarana dalam bidang pemerintahan,
ekonomi, ilmu pengetahuan dan pendidikan, falsafah, keagamaan dan lain-lainnya
yang menjadi asas kehidupan moden sehingga hari ini.
Pendekatan
pendidikan dan pengajaran telah melahirkan ramai sarjana Islam mengkaji dan
mengembangkan pelbagai ilmu dalam bidang kedoktoran, kimia, fizik, astronomi,
matematik, geografi, historiografi, falsafah, kesusasteraan, seni muzik,
tafsir, ilmu hadith, fikih, teologi, bahasa dan tasawuf.
Kemajuan
ilmu pengetahuan dan peradaban umat manusia yang menjadi simbol kemajuan umat
Islam dan umat manusia secara Universal yang berpusat di Baghdad dan dipelbagai
wilayah kekuasaan kerajaan Islam Abbasiyah yang memerintah selama lebih dari 5
abad (752M-1260M).
2.0 KEMUNCULAN
KERAJAAN ABBASIYYAH
Berdirinya Kerajaan Abbasiyyah telah diumumkan di Kufah.
Kemenangan ini adalah selepas runtuhnya kerajaan Bani Umayyah yang besar, iaitu
satu pimpinan dibawah Khalifah Marwan bin Muhammad yang berpusat di semenanjung
tanah Arab, dan satu lagi pimpinan oleh Yazid bin Umar bin Hubairah berpusat di
Wasit. Sudah semestinya seluruh tenaga digembling untuk menundukkan khalifah
Bani Umayyah itu terlebih dahulu, kerana kedudukan kerajaan Abbasiyyah tidak
akan teguh dan kukuh selagi khalifah Marwan tidak dijatuhkan.
Pembunuhan terhadap Marwan
Abu-Abass as-Saffah telah mengirim suatu angkatan tentera
terdiri dari panglima-panglima pilihannya untuk menentang Khalifah Marwan, dan
melantik bapa saudaranya Abdullah bin Ali memimpin angkatan tentera itu.
Khalifah Marwan juga mempunyai satu angkatan tentera yang besar juga terdiri
dari penduduk syam yang mempunyai kekuatan sejumlah 120000 orang pejuang.
Tetapi angkatan tentera yang begitu besar gagal mendapat kemenangan, kedua-dua
angkatan tentera itu telah bertempur di lembah sungai az-Zab, salah satu cabang
Sungai Dajlah (Tigris) dari sebelah timur. Pertempuran berlaku begitu sengit.
Angkatan tentera Khalifah Marwan mempunyai cukup bekal dan jumlahnya pun besar,
sementara angkatan tentera pimpinan Abdullah bin Ali mempunyai kemahuan untuk
mendapat kemenangan, dengan itu semua itu tidak dapat menundukkan semangat dan
keinginan yang terkobar-kobar. Demikianlah angkatan tentera Abbasiyah mencapai
kemenangan terhadap tentera Marwan. Tentera Khalifah Marwan mengalami kekalahan
dalam peperangan penentuan nasib di lembah sungai az-Zab itu. Sejak itu
khalifah Marwan tidak lagi berdaya menyusun kembali angkatan tenteranya.
Khalifah
Marwan bin Muhammad telah mengundur diri ke Kota Harran. Abdullah bin Ali
Berjaya menjejakinya disana, lalu Khalifah Marwan undur ke Qinnisirin, di utara
Syria, kemudian ke Hims dan akhirnya ke Damsyik. Tetapi Abdullah bin Ali terus
memburunya dan menakluk kota-kota tersebut. Khalifah Marwan meneruskan
pengundurannya ke Palestin dan Mesir. Abdullah tidak lagi mengejarnya tetapi
mengarahkan saudaranya Saleh bin Ali, supaya memburu Khalifah Marwan yang saat
itu berada di kawasan darat Mesir. Disana berlaku pertempuran terakhir dan
tentera Abbassiyyah telah memenggal kepalanya serta membawanya kepada
Abu-Abbas.
Yazid bin Umar bin Hubairah
Setelah Khalifah Marwan tumpas, bala tentera Abbasiyah pun
bertindak untuk menundukkan Yazid bin Umar bin Hubairah yang merupakan tunggak
terakhir bagi Bani Umayyah. Yazid adalah seorang pahlawan Arab yang menurut
Qutaibah, sebagai satu-satunya panglima Arab yang berkuasa ke atas Kota Kufah
dan Basrah dalam suatu dahulu. Dia seorang tua yang tegak dan tinggi serta
merupakan ahli pidato yang lantang dan masih terus memerangi golongan
Abbasiyyah walaupun sudah diumumkan pendirian kerajaan mereka. Tetapi apabila
Khalifah Marwan terbunuh dan berakhirnya pemerintahan Bani Umayyah, barulah dia
berhenti menentang. Demikianlah keadaan Kota Wasit tempat perlindungan Yazid
bin Umar bin Hubairah, benteng terakhir bagi Bani Umayyah yang sukar dikepung
oleh tentera Abbasiyyah, tetapi telah ditawan secara damai.
Ketika
tiba di Marwu sebuah Kota yang besar di Khurasan, pada tahun 130H. Qahtabah bin
Syubaib at-Tha’ie yang baru saja dikirim oleh Ibrahim al-Imam, memimpin
sepasukan tentera terdiri dari rakyat khurasan untuk memerangi tentera Bani
Umayyah, dan seterusnya mencapai kejayaan sampai tiba di Iraq, dimana Yazid
sebagai gabenornya. Qahtabah menyeberangi sungai Euphrates untuk meneruskan
tekanan ke atas Yazid, tetapi Ma’an bin Zaidah asy-Syaiban, salah seorang
pahlawan Arab yang ketika itu ada bersama-sama Yazid, telah menyerang tentera
Qahtabah dengan hebatnya dan Qahtabah sendiri telah mati lemas. Anaknya
al-Hasan bin Qahtabah mengambil tempat bapanya memimpin tentera Abbasiyyah itu
dan meneruskan serangannya melawan tentera Bani Umayyah serta memaksa Yazid,
dimana dia dan pengikutnya berkubu dengan kuat selama sebelas bulan, sampai
tiba berita pembunuhan Khalifah Marwan bin Muhammad yang dibawa oleh Ismail bin
Abdullah al-Qisri yang berkata kepada mereka: “untuk apa lagi kamu menggadai
nyawa, sedangkan marwan telah terbunuh?” lalu mereka pun mengambil sikap untuk
berdamai.
Pihak
Abbasiyyah telah mengarahkan seluruh kekuatan mereka ke Wasit, benteng terakhir
Bani Umayyah, di mana berhimpun pahlawan-pahlawan pilihan bangsa Arab.
Abu-Abbas as-Saffah telah mengirim saudaranya Abu ja’far al-mansyur untuk
membantu al-Hasan bin Qahtabah. Abu Ja’far tahu tentang kekuatan tentera Yazid
dan pahlawan Arab yang mendukungnya. Di samping itu pula Yazid sendiri merasa
peluang untuk menang adalah tipis, setelah terbunuhnya Marwan dan tumbangnya
kerajaan Bani Umayyah.
Maka
dimulakan dialog untuk berdamai di antara kedua belah pihak melalui
utusan-utusan perdamaian. Akhirnya Abu Ja’far al-Mansur menulis surat kepada
Yazid, menawarkan jaminan keselamatan kepadanya. Yazid telah merundingkan
tawaran tersebut dengan sekelompok para ‘Alim selama 40 hari, dan hasilnya
ialah beliau menerima baik tawaran itu. Keputusan tersebut segera diberitahu
kepada Abu Ja’far.
Sesudah
dibuat perdamaian damai, Yazid dan pengikut-pengikutnya pun meletak senjata.
Tetapi Abu Muslim al-Khurasani telah menulis surat kepada al-Abbas supaya
dibunuh Yazid. Maka kata-kata Abu Muslim tersebut telah menyebabkan al-Abbas
telah memerintahkan supaya yazid dan pengikutnya dibunuh.
Kerajaan Bani Abbasiyyah ialah nama yang diberi bagi Khalifah
Baghdad Abdullah as-Saffah bin Muhammad bin Ali bin Abdullah bin al-Abbas,
iaitu empayar kedua Islam selepas penyingkiran pemerintahan Kerajaan Bani
Umawiyyah. Pemerintahan Abbasiyyah adalah berketurunan daripada Al-Abbas, bapa
saudara Nabi SAW. Dilahirkan di Hamimah pada tahun 104H. ibunya ialah Ratbah
binti Ubaidullah al-Haritsi. Dilantik menjadi Khalifah pada 3 Rabi’ul Awal 132H
As-Saffah
ialah salah seorang dari beberapa Khalifah yang mempunyai seorang isteri dan
tidak mempunyai gundik. Mungkin sebab utama iaitu isterinya yang sentiasa
disampingnya.
Oleh
itu, mereka merasakan diri mereka layak untuk menjadi Khalifah memandangkan
sasilah keturunan mereka itu. Bani Umayyah pula ialah salah sebuah daripada
golongan dalam kaum Quraisy yang berlainan daripada keturunan Nabi SAW.
Muhammad
Ibni Ali, cicit kepada Saidina Abbas menjalankan kempen untuk mengembalikan
kuasa pemerintahan kepada keluarga Bani Hashim di Parsi semasa pemerintahan
Khalifah Umar bin Abdul Aziz.
Semasa
pemerintahan Khalifah Marwan II, penentangan ini semakin memuncak dan
berakhirnya pada tahun 750, Abu al-Abbas al-Saffah Berjaya menewaskan tentera
Umayyah dan kemudiannya dilantik menjadi Khalifah.
Telah
menjadi fakta umum bahawa sesebuah Negara yang tertegak atas proses revolusi
terpaksa menghadapi belbagai cabaran. Demikian halnya dengan kerajaan atau
dawlah Abbasiyah yang Berjaya merebut kuasa daripada kerajaan Bani Umayyah pada
tahun 132H/750M terpaksa menghadapi bermacam-macam rintangan yang timbul akibat
rasa tidak puas hati sebahagian rakyat yang sama-sama berjuang menegakkan
Negara tersebut. Akibatnya, ramai golongan yang menjadi korban, bukan sahaja
semasa perjuangan menegakkan Negara tersebut, tetapi juga dalam proses
mempertahankan Negara daripada dilanda krisis politik.
Kerajaan
Abbasiyah terkenal dalam sejarah Islam sebagai kerajaan yang paling banyak
menghadapi masalah dan paling banyak mengorbankan nyawa manusia atas pelbagai
alasan. Dengan itu, para Khalifah Abbasiyah telah menggunakan segala mekanisme
yang ada demi mengekalkan kekuasaan mereka. Malah mengikut Ibnu Tabatiba,
tindakan para Khalifah Abbasiyah itu bukan sekadar keganasan jinayah, tetapi
juga tipu daya yang dirancang bagi memerangkap musuh-musuh mereka.
Jelasnya,
dalam proses memperkatakan kekuasaan itu para Khalifah Abbasiyah tidak
keberatan bertindak terhadap sesiapa sahaja yang dicurigai tanpa memerlukan
bukti yang kukuh.
Pemerintahan Abbasiyyah berlanjutan dari tahun 132H-656H.
tempohnya ialah selama 524 tahun. Pada tahun 656H kaum Tatar melanggar dunia
Islam. Membunuh Khalifah Abbasiyyah serta kaum keluarganya dan mengumumkan
berakhirnya pemerintahan Abbasiyyah.
Nama-nama Khalifah Pemerintahan Abbasiyyah
Berikut ialah senarai nama-nama Khalifah pemerintahan
Abbasiyyah, daripada permulaan pemerintahan:
1. Abu Abbas as-Saffah 132H.
2. Abu Ja’far al-Mansur
136H.
3. Abu Abdullah Muhammad al-Mahdi bin al-Mansur 158H.
4. Abu Musa al-Mahdi 169H.
5. Abu Ja’far Harun ar-Rasyid 170H.
6. Abu Musa Muhammad al-Amin 193H.
7. Abu Ja’far Abdullah al-Ma’mun 198H.
8. Abu Ishak Muhammad al-Mu’tashim 218H.
9. Abu Ja’far Harun al-Watsiq 227H.
10. Abu Fadhl Ja’far al-Mutawakkil 232H.
11. Abu Ja’far Muhammad al-Muntasir 247H.
12. Abdul Abbas Ahmad al-Musta’in 248H.
13. Abu Abdullah Muhammad al-Mu’taz 252H.
14. Abu Ishak Muhammad al-Muhtadi 255H.
15. Abu-Abbas Ahmad al-Mu’tamid 256H.
16. Abu Abbas Ahmad al-Mu’tadhid 279H.
17. Abu Muhammad Ali al-Muktafi 289H.
18. abu Fadhl Ja’far al-Muqtadir 295H.
19. Abu Mansur Muhammad al-Qahir 320H.
20. Abu Abbas Ahmad ar-Radhi 322H.
21. Abu Ishak Ibrahin al-Muttaqi 329H.
22. Abu Qasim Abdullah al-Mustakfi 333H.
23. Abu Qasim al-Mufadhdhal al-Muthi’ 334H.
24. Abu fadhl Abdul Karim at-Tha’I 362H.
25. Abu Abbas Ahmad al-Qadir 381H.
26. Abu Ja’far Abdullah al-Qa’im 422H.
27. Abu Qasim Abdullah al-Muqtadi 467H.
28.Abu Abbas Ahmad al-Mustazhir 487H.
29. Abu Mansur al-Fadhl al-Mustarsyid 512H.
30. Abu Ja’far al-Mansur ar-Rasyid 529H.
31. Abu Abdullah Muhammad al-Muqtafi 530H.
32.Abu Muzhaffar al-Mustanjid 555H.
33. Abu Muhammad al-Hasan al-Mustadhi’ 566H.
34. Abu Abbas Ahmad an-Nashir 575H.
35. Abu Nashr Muhammad az-Zahir 622H.
36. Abu Ja’far al-Mansur al-Mustanshir 623H.
37. Abu Ahmad Abdullah al-Musta’shim 640-656H.
Zaman pemerintahan Abbasiyah ini merupakan puncak zaman
sejarah Islam. Di zaman itu kaum Muslimim mulai berhubungan dengan
kebudayaan-kebudayaan asing seperti kebudayaan Parsi, kebudayaan Hindu, dan
kebudayaan Greek, dan telah menterjemahkan karya-karya penyelidikan yang
terpenting ke dalam bahasa Arab.
Walaupun
banyak sumber-sumber asli yang diterjemahkan itu telah hilang, dan yang tinggal
hanya terjemahan-terjemahan dalam bahasa Arab sahaja, namun terus terpelihara
sebagai kebudayaan-kebudayaan yang amat tinggi nilainya. Malahan di samping
menterjemah, kaum muslimin juga telah melengkapi terjemahan tersebut, dengan
memberi kritikan dan mencipta yang baru. Hasilnya kebudayaan mereka itu
berpindah pula ke barat melalui Sepanyol dan Eropah yang selanjutnya telah
menjadi salah satu sebab terpenting kebangkitan Eropah.
3.0 GERAKKAN BANI
ABBASIYAH
Terdapat dua cara gerakkan Bani Abbasiyah.Berikut merupakan
cara gerakan Bani Abbasiyah :
Gerakan secara Sulit
Kerajaan Abbasiyah tertubuh pada awal kurun kedua Hijrah
(98H) pada masa pemerintahan Khalifah Umar bin Abd.Aziz.Pengasasnya ialah Ali
bin Abdullah yang kemudiannya digantikan oleh anaknya Muhammad bin Ali.Gerakkan
ini berselindung dibawah nama Bani Hasyim (Alawiyeen dan Ahlil Bait). Pada masa
ini mereka tidak menggunakan nama Abbasiyah dengan tujuan untuk menarik
sokongan Syiah dan mengelakkan berlakunya perpecahan.Setelah Pemimpin
pemberontakan Syiah iaitu Hasyim bin Muhammad menyerahkan kuasanya kepada Ali
bin Abdullah pada tahun 98 Hijrah maka Humaimah telah dijadikan sebagai pusat
gerakkan dan cawangannya ialah Kufah dan Khurasan.Di Kufah masih terdapat
cadangan untuk mengembalikan hak khalifah kepada keturunan Rasulullah / Bani Hayhim.
Khurasan terletak jauh dari Damsyik (Pusat pemerintahan
Kerajaan Umaiyah, dan lebih mudah mendapat pengaruh kerana penduduknya pernah
menerima layanan buruk dari Kerajaan Umaiyah.Gerakkan pemberontakkan ini lebih
giat dan aktif pada zaman pemerintahan Khalifah Umar bin Abd.Aziz kerana sikap
Khalifah yang sangat berlemah lembut.Setelah Ali bin Abdullah meninggal dunia,
beliau telah digantikan oleh anaknya iaitu Muhammad bin Ali pada tahun 117
Hijrah.Selepas itu,pemerintahan diganti oleh Ibrahim bin Muhammad pada tahun125
Hijrah.
Gerakan Secara Terbuka
Pada tahun 747M / 129H Ibrahim bin Muhammad menaikkan
bendera hitam di Khurasan sebagai cabaran kepada kerajaan Bani Umaiyah (pada
ketika itu menggunakan bendera putih).Abu Muslim al Khurasani, pemimpin utama
dalam rangka mendirikan Kerajaan Bani Abbasiyah telah berjaya menakluki Meru
(ibu kota Khurasan). Pada ketika itu Nassar bin Saiyar (gabenor Umaiyah di
Khurasan) meminta bantuan Khalifah Marwan tetapi gagal mendapat apa-apa bantuan
dan beliau meninggal tidak lama kemudian.
Selain itu,beliau juga berjaya menakluki Kufah
pada tahun 749M / 131H.Kemudian,Ibrahim bin Muhammad terbunuh dalam peperangan
lalu digantikan oleh saudaranya Abdullah bin Muhammad (Abu al Abbas
al-Saffah).Selepas itu,Abu al-Abbas mengisytiharkan dirinya sebagai Khalifah
Kerajaan Bani Abbasiyah pada tahun 750M / 132H.Walaupun begitu,Khalifah Marwan
tidak putus asa lalu bergerak dengan 12,000 tentera dari Harrah manakala
tentera Abbasiyah dipimpin oleh Abdullah bin Ali (bapa saudara al-Abbas).Kedua-dua
tentera ini bertemu di tebing kiri sungai Zab pada tahun 750M. Tentera Marwan
mengalami kekalahan dan Khalifah Marwan lari ke Mesir.
Pada 25 April 750 Masihi Damsyik berjaya ditawan oleh
tentera Bani Abbasiyah dan walaupun Khalifah Marwan lari ke Mesir tetapi dapat
diburu oleh tentera Abbasiyah dan beliau berjaya dibunuh di satu daerah bernama
Bousir / Busir pada 5 Ogos 750 Masihi dan kepalanya dihantar ke Kufah
4.0 FAKTOR
KEGEMILANGAN ZAMAN ABBASIYAH
Zaman Abbasiyah sememangnya terkenal dengan kegemilangannya
dalam sistem pentadbiran negara Islam selepas kegemilangan Kerajaan
Umaiyyah.Terdapat beberapa faktor-faktor yang mencetuskan kegemilangan kerajaan
Abbasiyah.Faktor yang pertama ialah sistem pentadbiran zaman Abbasiyah
mengamalkan sistem pentadbiran berpusat yang sistematik dan mantap yang
diketuai oleh seorang khalifah.Selain itu,bidang kuasa jabatan-jabatan yang
ditubuhkan akan dinilai dari semasa ke semasa agar ia benar-benar telus dan
terurus.terdapat juga jabatan-jabatan baru yang diwujudkan untuk melicinkan
sistem pentadbiran Negara pada ketika itu.
Dari
segi ekonomi,kerajaan Abbasiyah banyak memberi tumpuan kepada tiga sector utama
iaitu sektor pertanian,sektor perindustrian dan sektor perdagangan.Pelbagai
usaha telah dilakukan untuk memajukan sektor-sektor ini agar ia tetap
membuahkan hasil kepada Negara dan rakyat.Selain itu,dari segi infrastruktur
fizikal dan intelektual juga disediakan kepada rakyat seperti kemudahan
hospital,sekolah,perpustakaan dan pusat perniagaan.Hal ini menyebabkan segala
keperluan rakyat tersedia dan tidak membebankan rakyat dan dapat menikmati
kehidupan yang aman dan tenteram tanpa sebarang masalah besar yang timbul.
Dari
aspek pertahanan pula perubahan drastik telah dilakukan dengan memberi peluang
kepada orang bukan Arab untuk menyertai pasukan ketenteraan.Di samping
itu,dasar pertahanan juga turut diubah daripada hanya memberi tumpuan kepada
perluasan kuasa kepada aktiviti-aktiviti untuk membendung pemberontakan.
Kestabilan
politik juga menyumbang kepada factor kegemilangan kerajaan Abbasiyah.Pihak
kerajaan pemerintah memberikan perhatian yang serius terhadap pembasmian
pemberontakan dan perbalahan antara puak-puak yang ada pada zaman pemerintahan
kerajaan Abbasiyah.Di samping itu,dasar politik kerajaan Abbasiyah adalah
memberikan layanan yang adil kepada semua rakyat tanpa mengira bangsa dan
keturunan serta banyak menjalinkan hubungan diplomatik yang baik dengan
Negara-negara luar.
Kedudukan Baghdad yang strategik juga mempengaruhi
kegemilangan kerajaan zaman Abbasiyah.Hal ini demikian kerana,kedudukan Baghdad
berada di tengah-tengah laluan para pedagang dari timur dan barat bahkan ia
juga merupakan pusat kegiatan perdagangn dan pusat pertemuan sarjana dari timur
dan barat.
Selain itu,perpaduan antara kaum juga dititikberatkan dengan
memberi layanan yang adil kepada semua bangsa seperti Turki,Parsi dan Arab dan
mereka diberikan hak yang sama untuk menjawat jawatan dalam negara.Orang bukan
Islam juga diberi layanan yang baik selagi mana mereka tidak mengkhianati
kerajaan Islam dengan cara bebas mengamalkan ajaran masing-masing.
5.0 FAKTOR
KEMEROSOTAN KERAJAAN ABBASIYAH
Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan jatuhnya empayar
kerajaan Abbasiyah yang dapat diambil pengajaran daripadanya.Faktor pertama
yang menyebabkan kemerosotan atau kejatuhan pemerintahan zaman Abbasiyah adalah
faktor kelemahan pemerintah pada ketika itu.Kerajaan Abbasiyah pada ketika itu
di bawah kekuasaan Al-Wasiqm dan beliau tidak melakukan sebarang pembaharuan
dalam system pemerintahan dibawah kekuasaannya.Belia hanya bergantung kepada
pegawai-pegawai Turki untuk mentadbir negara.
Disebabkan hal ini tiada perubahan ia menyebabkan saudara
al-wasiq iaitu Al-Mutawakkil mengambil alih takhta pemerintahan dan cuba untuk
mengembalikan kegemilangan pentadbiran khalifah tanpa ada campur tangan oleh
pegawai berbangsa Turki dan Parsi.Malangnya,usaha beliau tidak dapat diteruskan
kerana pengaruh Turki dan Parsi begitu kuat mengusai percaturan politik
kerajaan Abbasaiyah.
Selain itu,terdapat juga masalah lain yang timbul sehingga
berlakunya kejatuhan pemerintahan kerajaan Abbasiyah.Masalah tersebut adalah
berlakunya perpecahan wilayah di bawah kekuasaan kerajaan Abbasiyah.Peristiwa
bersejarah ini berlaku pada akhir kurun ke-9 masihi.Impak peristiwa
ini telah menunjukkan bahawa kuasa khalifah semakin terbatas dan ia sememangnya
memberi pengaruh negatif yang besar terhadap kerajaan Abbasiyah.Akibat daripada
peristiwa ini juga menyebabkan banyak jawatan penting kerajaan disandang oleh
bangsa Turki dan Parsi.Kesan daripada itu ialah bangsa-bangsa ini mula mengorak
langkah dengan menubuhkan kerajaan dan pengaruh mereka sendiri dan kesan yang
paling buruk sekali ialah berlakunya keruntuhan kekuasaan kerajaan Abbasiyah.
Selain itu,setiap sejarah kerajaan yang memerintah mesti
mempunyai permasalahan yang berkaittan dengan kuasa pemerintahan.Begitu juga berlaku
dalam pemerintahan kerajaan Abbasiyah.Permasalah yang berlaku berkaitan dengan
perebutan kuasa ialah terjadi apabila putera-putera al-mutawakkil bertegang
urat dan bergaduh merebut kuasa untuk menjadi khalifah.Oleh sebab itu,kerajaan
Abbasiyah menjadi lemah dari aspek pentadbiran dan menyebabkan berlakunya
perpecahan kerajaan Abbasiyah.
Ekonomi memainkan peranan yang penting dalam membentuk
sesebuah kerajaan yang mantap dan kukuh serta mampu bersaing dengan
kerajaan-kerajaan lain yang sememangnya diakui kukuhnya system
pemerintahannya.Begitu juga yang diperlukan oleh kerajaan Abbasiyah untuk
membentuk kerajaan islam yang mantap dan disegani oleh penduduk dunia pada
ketika itu.Tetapi disebabkan masalah kegawatan ekonomi yang melanda menyebabkan
kerajaan Abbasiyah menjadi tidak stabil.Kesan daripada masalah kegawatan
ekonomi membawa kepada munculnya masalah rusuhan dan pemberontakan pada akhir
zaman kegemilangan Abbasiyah dan sekaligus mengganggu perkembangan kerajaan
Abbasiyah pada ketika itu.
Selain itu,kesan daripada kegawatan ekonomi yang melanda
menyebabkan para pedagang tidak lagi berkunjung ke Baghdad dan ini menyebabkan
dana yang tersimpan di baitulmal semakin merosot nilainya berbanding dengan
peruntukan yang dikeluarkan.
Di samping masalah kegawatan ekonomi yang melanda
pemerintahan kerajaan Abbasiyah,terdapat juga masalah perselisihan aliran
fahaman keagamaan yang timbul tanpa disangka.Pemberontakan sering berlaku ke
atas pemerintahan kerajaan Abbasiyah dan ini menyebabkan system pemerintahan menjadi
tidak teratur dan kacau-bilau.Antara pihak yang bertanggungjawab dalam agenda
pemberontakan terhadap kerajaan Abbasiyah ialah pemberontak dari golongan
Syiah.Selain itu,terdapat juga satu lagi golongan yang seangkatan dengan
golongan Syiah yang melakukan pemberontakan iaitu pemberontak dari golongan
Khawarij.Hal ini demikian kerana kedua-dua golongan pemberontak ini berpendapat
bahawa jawatan khalifah hanya layak disandang oleh pemimpin dari kalangan
kumpulan mereka sahaja.Hal ini telah menyebabkan keamanan dan ketenteraman
Negara telah terganggu dan rakyat hidup dalam keadaan yang tertekan dan
kehidupan menjadi tidak tentu arah.
Kerajaan Abbasiyah juga terpaksa menghadapi serangan dari
luar yang berhasrat untuk melihat kegemilangan kerajaan Abbasiyah jatuh
menjunam dan terus tersungkur.Pada akhir zaman pemerintahan kerajaan
Abbasiyah,musuh-musuh dari utara iaitu dari Gorgia dan Armenia telah menyerang
kerajaan Abbasiyah dan menyebabkan kerajaan menjadi tidak stabil.Selain
itu,pihak barat juga telah menyerang kerajaan Abbasiyah iaitu ketika berlakunya
Perang Salib serta kerajaan Monggol dari kawasan timur turut meneyerang
kerajaan Abbasiyah.Hal ini menyebabkan kerajaan Abbasiyah tidak dapat bertahan
lama dan akhirnya terus jatuh dan berakhirnya zaman kegemilangan kerajaan
Abbasiayah.
6.0 KEMAJUAN YANG
DICAPAI OLEH KERAJAAN ABASIYYAH
Penterjemahan Ilmu Pengetahuan
Memang tidak dapat dinafikan bahawa orang islam di abad
permulaan kelahiran Islam adalah merupakan golongan masyarakat yang rajin
belajar dan rajin mencari ilmu pengetahuan. Factor yang besar berlaku demikian
ialah kerana agama Islam sendiri sentiasa menggesa umatnya supaya belajar
walaupun terpaksa berhijrah ke rantau yang jauh. Bahkan agama Islam menjadikan
belajar dan mencari ilmu pengetahuan itu adalah satu perkara fardhu yang
diwajibkan. Walaupun fardhu itu pada peringkat farhdu kifayah sahaja, tetapi sudah
cukup untuk dijadikan dorongan utama kearah itu.
Sebagaimana yang diketahui bahawa Nabi Muhammad SAW adalah
seorang Rasul yang tidak tahu membaca dan menulis. Oleh yang demikian,
sepeninggalannya tidak ada apa-apa warisan tentang buku-buku atau pun kutub
Khazanah selain daripada al-Quran dan Hadis. Tetapi oleh kerana dorongan dari
al-Quran dan Hadis itu sangat kuat meminta umat Islam supaya belajar, dan
asasnya secara umum telah pun ada di dalam kedua-dua kitab yang berlainan, maka
usaha-usaha secara serius telah dijalankan walaupun menghadapi pelbagai
kesukaran. Mereka belajar melalui sesiapa sahaja yang ingin mengajar mereka.
Mereka menjemput cerdik pandai daripada berbagai bangsa dan agama serta
menjemput pendita-pendita dari luar negeri datang ke pusat pengajian mereka
dengan bayaran gaji yang lumayan dan layanan yang istimewa.
Oleh kerana tidak mempunyai buku ilmu pengetahuan yang
lengkap, maka buku-buku dari bahasa asing diterjemahkan secara besar-besaran ke
dalam bahasa Arab. Tugas-tugas terjemahan ini adalah penting dan
dianggap sebagai sumber pemikiran Islam di samping al-Quran dan
Hadis. Bagi tujuan itu, terpaksa terlebih dahulu belajar bahasa-bahasa yang
berkenaan sehingga lahirlah di kalangan mereka cerdik pandai yang dapat menguasai
berbagai bahasa, seperti bahasa Parsi, Yunani, Hindu dan lain-lain. Jabir bin
Hayyan terkenal di kalangan orang Eropah dengan nama “Geber” adalah seorang
penterjemah Islam yang paling handal dan cekap sekali. Di samping itu, ia juga
seorang ahli sains dan sasterawan yang terbilang pada zaman kerajaan
Abbasiyyah.
Gerakan penterjemahan telah sampai kemuncaknya pada zaman
pemerintahan Khalifah al-Makmum, di mana terdapat sebuah akademi khas di
Baghdad yang didirikan untuk tugas-tugas terjemahan. Di dalam akademi ini
diterjemahkan buku-buku penting dari pelbagai bahasa ke bahasaArab. Yahya bin
Masaweh telah dilantik sebagai pengetuai akademi itu. Beliau juga diketahui
telah menterjemahkan banyak buku perubatan untuk Khalifah Harun al-Rashid.
Di samping itu juga, hasil daripada usaha-usaha
penterjemahan maka lahirlah cerdik pandai Islam dari orang-orang Arab yang
menuntut ilmu pengetahuan dari kitab-kitab asing yang diterjemahkan. Mereka
telah dapat membaca dalam buku-buku yang terpenting yang ditulis oleh
Hippocrates, Galen Plonlemy dan lain-lain buku serta ulasan.
Mereka kemudiannya bekerja keras di semua pusat pengajian
Islam di dunia Islam waktu itu untuk mengembangkan ilmu pengetahuan. Antara
bidang-bidang ilmu pengetahuan yang mendapat tumpuan ialah ilmu perubatan, ilmu
astronomi, ilmu kimia dan lain-lain.
Astronomi
Dalam bidang ilmu astronomi, Khalifah al-Makmum merupakan
pelopor utama mendirikan pusat penyelidikan ilmu yang berkenaan dengan
menggunakan alat-alat yang sudah agak sempurna dan teratur di Baghdad.
Tujuannya untuk mengetahui gerak-geri bintang di langit supaya mereka dapat
mengetahui perihal musim-musim dan perjalanan angin, tidak sebagaimana ahli
astronomi sebelum Islam dahulu kala yang bertujuan mengetahui nasib baik dan
nasib buruk yang akan menimpa manusia.
Mahaguru yang utama Ilmu Astronomi yang terhandal di waktu
itu ialah al-Khawarizmi. Beliau telah menyelidiki kitab-kitab ilmu yang
berkenaan dari umat India, Parsi, Yunani dan Mesir, kemudian memberi
pendapatnya menurut lunas-lunas Islam. Dengan usahanya orang-orang Islam tidak
lagi banyak terpengaruh oleh khayalan dan dongengan zaman silam.
7.0 PERKEMBANGAN
EKONOMI ZAMAN ABBASIYAH
Perkembangan ekonomi pada zaman kerajaan Abbasiyah bermula
pada pemerintahan Khalifah Abu Jacfar al-Mansur.Pada ketika itu, beliau
memindahkan pusat pemerintahan kerajaan dari Damsyik ke Baghdad dan di situlah
terbina dan bermulanya Baghdad.Ia dibina bersebelahan dengan Sungai
Dajlah(Sungai Tigris) dan berbentuk bulatan serta mempunyai empat buah
pintu.Kota Baghdad pada masa itu dibina dengan dikelilingi dengan
benteng-benteng yang kukuh serta ditengahnya dibina Masjid Jamek al-Mansur.
Keistimewaan Baghdad Dari Segi Ekonomi
Baghdad merupakan satu tempat atau lokasi yang amat istimewa
dari segi ekonomi.Hal ini demikian kerana kedudukannya yang strategik dan ia
merupakan laluan perdagangan oleh pedagang dari Timur dan Barat.Selain itu,di
Baghdad juga terdapat sebuah pasar yang dikenali sebagai ‘Suk Baghdad’ yang
menjadi tumpuan para pedagang dari Parsi.Di samping itu, terdapat juga
lading-ladang pertanian dan ternakan serta terdapat juga sebuah pasar yang
dikenali sebagai ‘Suk al-Baqar’.
Sumber Utama Kewangan Zaman Abbasiyah
Sumber utama kewangan kerajaan Abbasiyah pada waktu itu
terbahagi kepada tiga.Sumber yang pertama ialah hasil daripada kegiatan
perdagangan yang sememangnya banyak menghasilkan keuntungan dan dapat menambah
lagi kewangan pada waktu itu supaya stabil dan dapat diguunakan untuk
pembangunan.
Sumber
utama yang kedua pula ialah daripada hasil perindustrian yang banyak membuahkan
hasil dan memberi peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.
Sumber
utama yang ketiga pula ialah dari hasil sektor pertanian.Sememangnya telah
diketahui bahawa sektor pertanian membuahkan banyak hasil yang lumayan.Oleh
itu,tidak hairanlah sektor pertanian menjadi salah satu daripada tiga sumber
utama kewangan kerajaan Abbasiyah pada ketika itu.
8.0 KESIMPULAN
Setelah dihayati dan dipelajari daripada kisah kegemilangan
Kerajaan Abbasiyah banyak pengajaran dan ikhtibar yang dapat diambil
daripadanya.Antaranya adalah banyak kemajuan sains dan teknologi eropah di
ambil dari zaman kegemilanagn Abbasiyah melalui tentera salib ketika berperang
dengan barat.
Selain
itu,ciri-ciri kubu pertahanan juga dapat diambil pengajarannya daripada
teknik-teknik ketenteraan dan ilmu-ilmu ketenteraan semasa bertempur
dengan eropah.
terima kasih di atas idea
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDeleteNoob
ReplyDeleteTQ
ReplyDelete